Avskedning efter hög räkning för arbetstelefon

har min arbetsgivare rätt av avskeda mig efter en mobilräkning som kostat totalt 3000:- arbetsmobil räknat på 4 månader tillbaka till kostnaden ovan. Jag har erbjudit mig att betala hela kostnaden samt inte ha arbetstelefon längre utan har min egna privata. Jag är fast anställd i kommunen sen 12 år tillbaka. Aldrig haft problem med detta förut. Jag är nu hemma med lön under utredningens gång. Svara mig gärna snarast!

Lawline svarar

Hej! För att få avskeda en anställd krävs det att personen har grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Detta kan man läsa mer om i lagen om anställningsskydd, 18 §. https://lagen.nu/1982:80#P18S1 Frågan är därför om man kan anse att du har åsidosatt dina åligganden grovt gentemot din arbetsgivare, kommunen. Att ta i beaktande är då om du uppträtt illojalt eller ohederligt mot din arbetsgivare på ett sätt som inte är acceptabelt överhuvudtaget i ett anställningsförhållande. Om 3000 kr eller 750 kr/mån är mycket eller lite pengar beror på hur stor del av denna summa som härrör från privata samtal respektive samtal kopplade till din tjänst. Ringer du väldigt mycket i tjänsten är detta naturligtvis en förklarande faktor varför kostnaden är så pass hög. Gäller kostnaden däremot i stort sett uteslutande privata samtal så är detta en oacceptabel kostnad för vilken arbetsgivare som helst. Om det är så att kostnaden beror på privata samtal så är det upp till arbetsgivaren att besluta om du ska få en varning och jobba kvar, eventuellt med de förslagen som du själv gav angående privat telefon. De 3000 kr som du ringt för bör betalas tillbaka oavsett, då dessa är arbetsgivarens pengar. Som du förstår så är inte beloppet 3000 kr avgörande för ditt uppträdande mot arbetsgivaren, utan det ohederliga i sig i att ringa privata samtal för arbetsgivarens pengar. Om beloppet återbetalas eller inte spelar i sammanhanget ingen roll rent juridiskt. Däremot så förbättrar det så klart dina chanser att komma överens med arbetsgivaren. När arbetsgivaren utreder detta kommer denne se till om det lönar sig att ha kvar dig i anställning eller att avskeda dig. De 12 år som du jobbat inom kommunen kan förmodligen vara till din fördel. Det har dock ingen betydelse för avskedandet, som enbart avgörs av om du misskött dig så grovt att du bör avskedas eller inte. Det kan till och med vara så att om du säger att inte haft problem med detta tidigare under dina 12 år, så tyder detta på att du under mycket lång tid ringt privata samtal med arbetsgivarens pengar vilket snarare förvärrar saken. Att ingen har tagit diskussionen med dig tidigare är tyvärr ingen ursäkt. Den bästa lösningen vore naturligtvis om arbetsgivaren inte väljer att avskeda dig under förutsättning att du i fortsättningen ringer dina privata samtal med privat telefon. Kom dock ihåg att det inte finns några praktiska hinder mot att avskeda dig. Om så sker kan du vända dig till ditt fackförbund och klaga. Troligtvis kommer du få behålla tjänsten med en varning, baserat på informationen du gett och övriga omständigheter. Arbetstagare har ett starkt skydd i svensk rätt, även om det ställs höga krav på hederlighet. Avskedande är normalt någonting som arbetsgivare avhåller sig ifrån, framför allt på grund av att ett felaktigt avsked kan bli mycket kostsamt. Hoppas att du och din arbetsgivare kan reda ut detta och komma överens på ett sätt som gör er båda nöjda! Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare