Enskild egendom? Äktenskapsförord?

Hej! Är allt införskaffat före ett förhållande enskild egendom? Om jag gifter mej med en Thailändska,vilka rättigheter/skyldigheter har hon gentemot mina barn ifall jag faller bort? Jag äger fastighet i Sverige och hon äger idag mark i Thailand. Bör vi skriva äktenskapsförord

Lawline svarar

Hej Regler om vad som är enskild egendom finner du i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1. Av 7 kap. framgår att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Vem som tog med sig vilken egendom in i äktenskapet påverkar inte egendomens beskaffenhet. Om däremot en viss egendom är ärvd, testamenterad eller tilldelad någon av er genom gåva med vilkor att den ska vara enskild egendom, så anses egendomen vara enskild egendom. Egendom kan även göras till enskild egendom genom äktenskapsförord. När det gäller särkullbarn, som barn kallas när de enbart tillhör den ena föräldern, så finns det särskilda regler kring arv. Dessa regler finner du i Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637. Av 3 kap. 1 § framgår att särkullbarn kan få ut sin arvslott direkt och att de alltså inte behöver vänta på den efterlevande makens frånfälle innan de får sitt arv. Den efterlevande maken får i ett sådant fall sin del av bodelningen, men har enbart rätt till del av särkullbarnens arv om de avstår från arvet i enlighet med reglerna i 3 kap. 9 §, eller om hennes del i bodelningen tillsammans med hennes enskilda egendom inte uppgår till fyra prisbasbelopp (se 3 kap. 1 §). Det finns även möjlighet att testamentera viss del av kvarlåtenskapen till din fru, om du skulle vilja det. Testamentet ger den avlidne en möjlighet att bestämma över sin kvarlåtenskap. En bröstarvinge kan dock alltid jämka ett testamente om testamentet kränker dennes laglott. Detta innebär i praktiken att det går att testamentera bort halva kvarlåtenskapen, se 7 kap. ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1. Om ni vill vara säkra på att viss egendom ska vara enskild, och således tillfalla en viss person, är ett äktenskapsförord att rekommendera. Skulle t.ex. du frånfalla före henne och en viss egendom är hennes enskilda så tillfaller den egendomen henne och ärvs alltså inte av dina barn. Om den egendomen istället är din enskilda så tillfaller den dina barn. Vill du ge henne möjlighet att ärva kvarlåtenskap efter dig är även ett testamente att rekommendera. (Regler om bodelning finner du i 9-10 kap. i äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1.) Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare