Avvisning med mera vid skyddsobjekt

Ett militärt förband har sin förläggning i skogen med markägarens tillstånd. I förläggningen finns tält samt militär matriel. Finns det laga stöd för militärerna att avvisa, avlägsna, omhänderta eller gripa civilister som uppehåller sig antingen i eller i omedelbar närhet av förläggningen? Är det skillnad på om de stör den militära verksamheten eller inte?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga som får mig att minnas min tid i uniform. I enlighet med skyddslagen (https://lagen.nu/2010:305) kan vissa byggnader och områden inom riket klassificeras som skyddsobjekt. Exempel på dylika skyddsobjekt är bland annat statschefens och tronföljarens residens (4 § 1 punkten) samt byggnader eller andra anläggningar som Försvarsmakten innehar med äganderätt eller nyttjanderätt till (5 § 1 punkten). Din fråga rör dock ingen byggnad eller anläggning utan ett område mark som förövrigt inte Försvarsmakten innehar med nyttjanderätt. Dylika områden, där Försvarsmakten till exempel bedriver tillfälliga övningar eller prov, klassificeras emellertid även de som skyddsobjekt enligt 5 § 2 punkten. Innebörden av att ett område klassificeras som ett skyddsobjekt är flera. Bland annat äger obehöriga inte tillträde till området i enlighet med 7 § 1 stycket. I syfte att kunna fullfölja bevakningen av ett skyddsobjekt får, enligt 12 §, militär personal avvisa, avlägsna och även omhänderta en person som överträder något förbud som gäller enligt lagen. Exakta avgränsningar av ett övningsområde framgår inte i skyddslagen, inte heller huruvida det är avgörande om en person de facto stör den militära verksamheten eller inte. Det framgår i inledningen av lagen (1 och 2 §§) att lagens syfte är dels att skydda byggnader och övriga anläggningar mot bland annat sabotage och spioneri, och dels att skydda allmänheten mot skada som kan uppkomma som en följd av militär verksamhet. Således kan det tänkas att avvisning av en person som befinner sig inom ett övningsområde sker främst i syfte att skydda denna persons liv eftersom militär verksamhet kan vara förknippad med livsfara för en utomstående person. Detta oaktat om personen just vid tillfället stör verksamheten eller inte. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare