FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/04/2012

Hur lång tid tar det innan man delges en stämning?

Hej! Jag ligger just nu i en tvist i en affär. Motparten hotar med att låta tingsrätten avgöra vår tvist eftersom vi inte kan komma överens, så jag går nu och väntar på en stämmning men inget händer, så frågan är om jag blir den som ska stämma först eller inte, dock tyker mitt ombud att det är bättre om motparten skickar in stämmning mot mig! Min fråga är nu då: Hur lång tid tar det efter att man lämnat in stämmningsansökan tills dess att motparten får besked om att så skett?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det finns inte någon lag eller förordning som reglerar hur lång tid domstolen har på sig att delge en svarande om att stämning utfärdats mot denne. Enligt rättegångsbalken 42 kap. 5 § st. 2 (https://lagen.nu/1942:740#K42P5S2) ska domstolen, då en stämning utfärdas, delge svaranden denna tillsammans med stämningsansökan och därvid fogade handlingar. Någon tidsram uppges som sagt inte. Du kommer alltså aldrig att få ett besked om att en *stämningsansökan* lämnats in av parten, däremot kommer du att delges om en *stämning utfärdas* mot dig. Att det kan ta lång tid innan du delges stämningen kan bero på många faktorer. Exempelvis hög arbetsbelastning hos domstolen, eller att partens stämningsansökan inte uppfyllt de formella kraven som krävs för att stämning ska utfärdas och därmed tvingas komplettera ansökan osv. Med vänliga hälsningar,
Saba RazaviRådgivare