Avhjälpande av fel - skälig tid?

Jag undrar vad jag har för rättigheter i följande situation. Jag (privatperson) har köpt en laptop i en etablerad affärskedja, när jag kommer hem märker jag att det finns fel i varan(pekplattan samt batteriet fungerar ej), lämnar omgående tillbaka datorn till affären. De menar att jag ej kan få omleverans direkt utan att de måste skicka in den till datortillverkarens service som ska titta på felet innan de kan avgör om det är omleverans eller avhjälpande som gäller. problemet är att detta har nu gått fyra veckor och jag har än inte hört något. jag har betalt varan men kan en nyttja den. vad räknas som skälig tid i en sådan situation? kan jag kräva omleverans pga av dröjsmål eller kanske skadestånd? jag är i behov av att få datorn då jag behöver den i mina studier. tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. När det gäller köp som en konsument gör av en näringsidkare tillämpas konsumentköplagen (KkL), https://lagen.nu/1990:932. Fel i vara föreligger om t.ex. kvaliteten inte överensstämmer med vad som följer av avtalet eller om varan i något avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (16 § KkL). Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne (26 § KkL). Säljaren får alltså välja mellan åtgärderna omleverans eller avhjälpande om köparens krav innebär en orimlig kostnad för säljaren. Om avhjälpande eller omleverans inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet (28 § KkL) eller häva köpet enligt 29 §. Enligt konsumentverket innebär skälig tid oftast ett par dagar. För dig innebär de fyra veckor då du inte kan använda din dator dessutom en en väsentlig olägenhet och du bör därför kunna kräva prisavdrag eller häva köpet. Du har också rätt till skadestånd för de utgifter du har haft och de ev. förluster du har drabbats av till följd av felet i varan (se omfattning i 32 § KkL). Se även http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/ och http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Lathundar/lathund_konsumentköplagen.pdf. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare