FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen23/04/2012
Avhjälpande av fel - skälig tid?
Jag undrar vad jag har för rättigheter i följande situation. Jag (privatperson) har köpt en laptop i en etablerad affärskedja, när jag kommer hem märker jag att det finns fel i varan(pekplattan samt batteriet fungerar ej), lämnar omgående tillbaka datorn till affären. De menar att jag ej kan få omleverans direkt utan att de måste skicka in den till datortillverkarens service som ska titta på felet innan de kan avgör om det är omleverans eller avhjälpande som gäller. problemet är att detta har nu gått fyra veckor och jag har än inte hört något. jag har betalt varan men kan en nyttja den. vad räknas som skälig tid i en sådan situation? kan jag kräva omleverans pga av dröjsmål eller kanske skadestånd? jag är i behov av att få datorn då jag behöver den i mina studier. tacksam för svar!
Lawline svarar
Lawline RådgivareRådgivare