Släktskapsjäv i tjänstetillsättningsärende

Hej! Får en chef inom kommunen anställa sin egen släkt? Kan inte det klassas som jäv? Mvh Sara

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till _Lawline_ med din fråga. Som jag tolkar din fråga vill du ha svar på om en kommunchef är jävig om han eller hon anställer sina släktingar. En kommunchef lyder under kommunsstyrelsen. Kommunstyrelsen är att anse som en nämnd i *kommunallagens (1991:900)* mening. Regler om jäv i kommunala nämnder finns i 6 kap. 24–27 §§ kommunallagen. Jävsreglerna gäller för alla ärenden som hanteras av nämnderna. I 6 kap. 25 § 1 p. kommunallagen stadgas att en anställd hos kommunen (i det här fallet, en kommunchef) är jävig om handläggningsärendet angår honom själv eller hans make, sambo, föräldrar, barn eller syskon. De släktskapsförhållanden som paragrafen anger är därmed direkt jävsgrundande och brukar kallas för släktskapsjäv. Det innebär att om en kommunchef handlägger ett anställningsärende där dennes barn eller sambo är sökande så är kommunchefen jävig enligt kommunallagens bestämmelser. Skulle det däremot röra sig om ett anställningsärende där en mer avlägsen släkting är sökande - exempelvis kommunchefens kusin eller svåger - så är jävsfrågan beroende av om släktingen kan räknas som närstående till kommunchefen eller inte. Om släktingen bedöms som närstående till kommunchefen så är kommunchefen jävig även i detta fall. Vänligen Niklas
Lawline RådgivareRådgivare