FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/04/2012

Upplösning och omprövning av samfälligheter

Hej. Jag undrar vad som krävs för att gå ur en samfällighet. Om vårat område inte vill vara en samfällighet längre. Vi är ca 25 hus?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga. För att på bästa sätt kunna besvara er fråga skulle jag egentligen behöva veta vilken typ av samfällighet det rör sig om samt hur samfälligheten förvaltas av er delägare. Olika regler gäller nämligen för samfälligheter bildade enligt fastighetsbildningslagen (1970:988) och samfälligheter bildade enligt anläggningslagen (1973:1149). Följande kan emellertid sägas. För att upplösa en samfällighet bildad enligt *fastighetsbildningslagen* måste en lantmäteriförrättning göras. Det blir då aktuellt att genomföra en fastighetsreglering enligt 5 kap. fastighetsbildningslagen. Genom en fastighetsreglering kan er fastighetsindelning ändras så att samtliga delägares andelar förs över till en enskild fastighet. Samfälligheten upphör då automatiskt eftersom definitionen för en samfällighet i 1 kap. 3 § fastighetsbildningslagen inte längre är uppfylld. För samfälligheter bildade enligt *anläggningslagen* (s.k. gemensamhetsanläggningar) gäller andra regler för upplösning. Exempel på gemensamhetsanläggningar är enskilda vägar, parkeringsplatser, grönområden, avloppsanläggningar m.m. Beslut om gemensamhetsanläggning gäller för all framtid, men kan upphävas genom en omprövningsförrättning enligt 35 § anläggningslagen. Vid en omprövning gäller samma villkor som när en gemensamhetsanläggning nybildas. För att gemensamhetsanläggningen ska kunna upphävas krävs emellertid att förhållandena för anläggningsbeslutet har ändrats väsentligt, t.ex. att deltagande fastigheter inte längre har någon användning för gemensamhetsanläggningen. Ansökan om omprövningsförrättning görs hos lantmäterimyndigheten. Som ni ser är reglerna om samfälligheter relativt snåriga. Ett avslutande råd är därför att ni vänder er direkt till lantmäterimyndigheten med ytterligare frågor. Lantmäterimyndigheten kan även kan förse er med de blanketter ni behöver för att ansöka om att upphäva/ompröva samfälligheten. Vänligen Niklas
Lawline RådgivareRådgivare