Uppsägning av provanställning

Om man har en provanställning som sägs upp av arbetsgivaren kan den då sägas upp muntligen eller ska man skriva på något papper?

Lawline svarar

Hej! En provanställning kan sägas upp muntligen då lagen om anställningsskydd (LAS) inte uppställer något formkrav för detta, undantaget om det gäller en provanställning som faller under lag om offentlig anställning (LOA). Härunder faller arbetstagare på riksdagen och dess myndigheter, samt myndigheter under regeringen. Om det är en sådan anställning så uppställs ett skriftligt formkrav för uppsägningen (8 § LOA). Vänligen
Rådgivare