Beräkning av anställningstid vid föräldraledighet

Hej, Jag har en allmän visstidsanställning på heltid som sträcker sig 2 år och 9 månader fram i tiden, vilket ju innebär att jag kommer att bli sk. inlasad. Min fundering är vad som händer om jag tar föräldraledigt under ett år. Räknas året fortfarande in i min anställningstid, dvs. mina las-dagar ökar och jag blir inlasad efter 2 år, eller blir min anställningstid bara 1 år och 9 månader och således blir jag inte inlasad? Tack på förhand för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Regler om hur man ska beräkna anställningstid finns i 3 § lagen om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80. Av den paragrafen går det dock inte att utläsa om föräldraledighet ska räknas in i anställningstiden. Av propositionen som ligger bakom paragrafen följer att tjänstledighet osv. ska räknas in i anställningstiden. I den juridiska litteratur jag konsulterat i ämnet står det att föräldraledighet ska räknas in i anställningstiden. Av detta drar jag slutsatsen att det med all sannolikhet är så att den tiden man varit föräldraledig får räknas som anställningstid när det gäller att tillämpa 5 § lagen om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80. Det är enligt denna paragraf som en anställd har rätt till en tillsvidareanställning om den anställde varit allmänt visstidsanställd under minst två år de senaste fem åren. Dock är det viktigt att understryka att fack och arbetsgivare genom kollektivavtal kan ha föreskrivit vissa avvikelser från denna reglering och att andra regler kan gälla på din arbetsplats. Mvh
Linus ÖrnulfRådgivare