Arbetsbrist samtidigt som man nyanställer

Har en kommun rätt att varsla pga att jag helt plötsligt har fel titel (barnskötare) och 20 års erafrenhet? Vi var 27 som gå och nya förskollärare har anställts för att det fattas personal. Inget erbjudan om att validera sig eller läsa. Tacksam för svar. Vänliga hälsningar Lena

Lawline svarar

Hej Lena, Det är alltså fråga om uppsägning på grund av arbetsbrist. Enligt rättsfallet AD 1996 nr 20 (som du hittar här https://lagen.nu/dom/ad/1996:20) är det inte tillåtet för en arbetsgivare säga upp anställda på grund av arbetsbrist samtidigt som man anställer nya inom _samma yrkeskategori_ (domstolens ord). Frågan är då vidare om du tillhör samma yrkeskategori som de nyanställda Det avgörande för den bedömningen bör då, i linje med arbetsrättens övriga systematik, inte vara den anställdes titel utan dennes arbetsuppgifter. Enligt rättsfallet har en arbetsgivare alltså rätt att säga upp anställda på grunda av arbetsbrist, men om man samtidigt nyanställer (i rättsfallet led företaget inte heller ekonomisk brist) så anses det juridiskt inte vara fråga om att minska personal styrkan utan att byta ut den. Att byta ut personalstyrkan är att säga upp på grund av personlig skäl och kräver i sin tur att särskilda regler följs; om man då förfarit som om det var uppsägning på grund arbetsbrist har man brutit mot de reglerna och uppsägningen är då ogiltig. Man kan då inte, med lagens stöd, kräva att den anställda återanställs, men arbetsgivaren kan istället bli skadeståndsskyldig, vilket avser att skydda arbetstagarens ekonomi. Jag föreslår att du kontaktar din fackförening för att få mer hjälp och stöd.
Thomas HefnerRådgivare