Uppsagd innan provanställning börjat

Hej! Två dagar innan jag ska börja arbeta meddelar min blivande arbetsgivare att denne vill drar sig ur att anställa mig. Arbetsgivaren har hittat någon annan. Vi har dock ett muntligt avtal där vi kommit överens om lön, arbetsuppgifter tjänstgörning, med mera. Att skriftligt anställningsavtal saknas beror på att arbetsgivaren hade lovat att ordna det. Eftersom det i mitt fall handlade om ett nystartsjobb, så finns det dokumentation som kan styrka att arbetsgivaren haft som avsikt att anställa mig. Dessutom finns det vittnen som kan styrka uppgifterna, ifall denna uppgift är relevant för fallet. Förutom konsekvenserna på ett personligt plan har arbetsgivarens beslut ekonomiska följder för egen del. Jag är arbetssökande och har lagt ner tid, pengar och engagemang på denna rekrytering. Dessutom blir jag utan den inkomst som denna anställning (tillsvidare-, provanställning, och med stigande tjänstgörningsgrad) skulle innebära. Min fråga till er är: Vad kan jag göra? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Tyvärr finns det inte mycket som du kan göra. I och med att det provanställning i ditt anstälningsavtal har bådearbetsgivaren och arbetstagaren rätt att säga upp avtalet när som helst utan att det krävs någon särskild anledning för detta. 6 paragrafen i lagen om anställningsskydd (LAS) lyder: "6 § Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning. _Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång._ " Lagen hittar du här: https://lagen.nu/1982:80#R2
Thomas HefnerRådgivare