Fråga om enskild egendom och äktenskapsförord

Jag och min make har skrivit ett avtal om att vår nuvarande gemensamma bostad skall vara min enskilda egendom och att företaget skall vara hans enskilda egendom. Jag avstod från min del av insatt kontanter i banken. Senare sålde han verksamheten för ett par miljoner och jag begär ingenting då vi har ett överenskommelse. Han ville inte arbeta på 2,5 år och levde knapert och betalade hälften av hyran allt som allt Plötsligt vill han ha rätten till hälften av vår gemensamma bostad Han sade att han har lämnat in det det till Tingsrätten den är bevittnad av min syster då som var hemma hos oss då men tingsrätten kan inte hitta detta vad gör jag nu

Lawline svarar

Hej! Till att börja med har det inget med äganderätten till egendom att göra om egendomen är enskild eller giftorättsgods. Att egendom är enskild innebär endast att den inte ska ingå i en bodelning mellan makar (10 kap 1 § ÄktB). Om det bara är du som äger er gemensamma bostad så har din make endast rätt till halva värdet av bostaden vid en bodelning, så länge ni inte skrivit äktenskapsförord och därigenom gjort bostaden till din enskilda egendom. Om ni äger bostaden tillsammans och skriver äktenskapsförord om att den är din enskilda egendom är det bara din andel i bostaden som ska hållas utanför en bodelning. Så länge ingen bodelning sker er emellan så kan ni inte göra några anspråk på den andres egendom. För att avtalet ni skrev ska gälla som äktenskapsförord krävs att det är skriftligen upprättat, undertecknat av er två samt att det ingetts till tingsrätten och registrerats i äktenskapsregistret (7 kap 3 § ÄktB). Om någon av dessa förutsättningar inte är uppfyllda finns inget giltigt äktenskapsförord och egendomen utgör då giftorättsgods. Eftersom du skriver att tingsrätten inte kan hitta ert avtal antar jag att det inte ingetts och inte heller registrerats. Äktenskapsförordet är i sådana fall inte giltigt och den egendom ni avtalat om som enskild utgör då i själva verket giftorättsgods. Som jag skrev ovan får detta dock bara betydelse i de fall ni gör en bodelning. Om du är ensam ägare till bostaden har din make endast rätt till halva värdet vid en bodelning. För att din make inte ska ha någon rätt att göra anspråk på bostadens värde måste ni upprätta ett formenligt äktenskapsförord. Äger ni bostaden tillsammans kommer ett äktenskapsförord om att bostaden utgör din enskilda egendom endast att innebära att det värde din andel av bostaden representerar hålls utanför en bodelning. För att äganderätten helt och hållet ska tillkomma dig måste din make antingen ge sin andel i gåva, eller så måste du köpa ut honom. Ett formenligt äktenskapsförord krävs även i sådant fall om det är så att ni inte vill att bostaden ska ingå i en bodelning er emellan. Länk till ÄktB: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare