Kan bröstarvinge avstå från arv?

O och K äger hälften var av en fastighet, de är inte gifta eller sambos. O har en vuxen dotter, A1. K har två vuxna söner, A2 och A3. Alla har som önskemål att när O avlider, så skall hans andel av fastigheten tillfalla A2 och A3, inte A1. Hur uppnår man enklast ett sådant utfall? Kan A1 på förhand avstå från hela sitt arv vad gäller fastigheten?

Lawline svarar

Hej, Lämpligast är att O upprättar ett testamente, med stöd av reglerna i 10 kap. ärvdabalken (ÄB) vari han föreskriver att hans andel av fastigheten, efter hans bortgång, skall tillfalla A2 och A3.A1 kan avstå från sitt arv vad gäller fastigheten såvida O:s samtliga kvarlåtenskap uppgår till ett värde som är dubbelt så stort som värdet på fastigheten. I egenskap av bröstarvinge har A1 rätt att ta arv efter O. Av 7:1 ÄB följer att hälften av den arvslott, som enligt lag tillkommer bröstarvinge, utgör dennes laglott. Laglotten är den del av arvslotten som inte kan berövas arvingen genom testamente. Det innebär att hälften av den avlidnes kvarlåtenskap inte kan testamenteras bort till nackdel för bröstarvingen/bröstarvingarna. Om det föreligger ett testamente som kränker A1:s arvslott kan hon, med stöd av 7:3 ÄB, begära jämkning för att få ut sin laglott. Begärs inte jämkning blir testamentet gällande, innebärande att A1 kan avstå från sin laglott efter faderns bortgång. Jag hoppas du härmed har fått svar på din fråga! Ärvdabalken finner du genom att klicka på följande länk: https://lagen.nu/1958:637. Vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare