Makars egendom

Min dotter ska gifta sig med en man som har betalningsanmärkningar. Påverkar det hennes ekonomi på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Enligt 1 kap 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB) råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. Det innebär att äganderätten till ens egendom består när man gifter sig. Betalningsanmärkningarna förs inte över till den andra maken vid giftermål. Vid eventuell utmätning av egendom kan viss problematik kring ägandefrågan uppstå. Enligt 4 kap 19 § Utsökningsbalken (UB) anses egendom som finns i makars gemensamma besittning tillhöra gäldenären (den skuldsatta vars egendom ska utmätas) om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen. Enbart ett påstående om samäganderätt är inte tillräckligt för att bevisa samägande utan det krävs något mer, t ex en faktura som upptar båda makarna som köpare. För att undvika en sådan situation kan makar göra en bodelning under äktenskapet och inge handlingen till skatteverket för registrering. Ett bodelningsavtal skyddar vardera makes egendom vid en eventuell utmätning. Det bör tilläggas att betalningsanmärkning inte är att jämställa med utmätning. Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare