Ingående av distansavtal om mobilabonnemang - ångerrätt?

Hej, jag ringde och bytte mobiloperatör 2012-03-02 till tele2. Abonnemanget trädde i kraft 2012-03-15 och hade 12 mån bindningstid. 2012-03-27 ringde jag och ville ångra mitt köp och ta del av ett annat erbjudande tele2 hade. Jag trodde jag hade 14 dagars ångerrätt enligt info ifrån tele2. Detta gäller dock inte när man börjat använda abonnemanget enligt tele2. Jag fick säga upp abonnemanget, betala resterande 12 mån och teckna det nya. Stämmer det att ångerrätten inte gäller i detta fall?

Lawline svarar

Hej! Följande gäller. I det här fallet är Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59), https://lagen.nu/2005:59, tillämplig då avtalet om ingående av mobilabonnemang har skett via telefon. Det har ingåtts ett s.k. distansavtal. Det stämmer som du säger att man som konsument generellt har rätt att +frånträda+ ett distansavtal genom att till näringsidkaren (i det här fallet mobiloperatören) lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag då avtalet ingicks, i det här fallet torde det vara den dag då abonnemanget trädde i kraft(2012-03-15). Se Distans- och hemförsäljningslagen 2 kap. 9-10 §§. Dock gäller enligt 2 kap. 4 § 1 p. samma lag, att bestämmelserna om ångerrätt enligt lagen inte gäller om en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Mobiloperatören har i det här fallet agerat i enlighet med aktuell lagstiftning då de ej medgav dig rätt att frånträda avtalet.
Stefan FagerbringRådgivare