Misshandel, påföljd och skadestånd

Hej! Jag blev drabbad av ett oprovocerat överfall, möjligen att beteckna som planerat bakhåll från en kollega på min arbetsplats en fredagskväll vid 21:00-snåret där jag har en timanställning. Han tryckte upp mig mot ett träräcke med kraft (och tillmälen/hotelser) och tillräcklig varaktighet för att jag skulle 1.Släppa mig, 2. behöva gå in på toaletten efter och tömma maginnehållet. Resultatet blev från min sida polisanmälan. Jag behövde uppsöka läkarjour för att behandla smärtor i bägge sidorna av överkroppen. Sedan har jag också uppsökt min listade läkare vid ett par tillfällen för kontroller då smärtorna tilltagit. Jag hade svårt att förstå läkarnas diagnos från början, men det står nu klart att jag fått brutet/brutna revben. Enligt uppgifter från kollegor har kollegan tidigre varit våldsam. Om det lett fram till fällande dom är oklart. Vad kan den typen av förseelse min motpart gjort sig skyldig till hänföras till, och inom vilket intervall finns normal straffsats för sådana förseelser? Finns det möjlighet till skadestånd? Tilläggas kan att min arbetsgivare nu visat sig tämligen kallsinnig att kalla in mig (drygt 10 dagar efter händelsen) liksom han är kallsinnig till att låta mig få tillgång till företagshälsovården för konsultationer efter traumat. Jag tillhör ej lokala facket (LO) på arbetsplatsen då de kräver utträde ur tidigare fack för detta och jag fortfarande söker varaktiga heltidsanställningar inom det akademikerfack där jag har min eftergymnasiala utbildning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Handlingen du beskriver stämmer överens med brottsbeskrivningen för misshandel enligt 3 kap 5 § Brottsbalken (BrB). Bestämmelsen stadgar att den som tillfogar någon kroppsskada, sjukdom, smärta eller försätter någon i vanmakt gör sig skyldig till misshandel. Det finns 4 grader av misshandel: lindrig, normal, grov samt synnerligen grov misshandel. När domstolen ska fastställa vilken grad av misshandel som är aktuell är det många olika faktorer som spelar in och det är därför svårt för mig att avgöra vilken grad av misshandel det rör sig om eftersom det inte finns någon mer information i din fråga än att du har fått ett eller flera revben brutna. Men troligen rör det sig om misshandel av normalgraden. Om din kollega senare kommer att anses skyldig så är straffet för misshandel av normalgraden fängelse i högst två år. Det är dock omöjligt att på förhand bedöma straffets längd eftersom även det beror på många olika faktorer som t.ex. ålder och om personen tidigare är dömd. Du nämner bland annat i din fråga att din kollega har varit våldsam tidigare och det kan alltså få konsekvenser för påföljden. Man har rätt till ekonomisk kompensation, skadestånd, för de skador som uppkommit med anledning av brottet. Man för en skadeståndstalan parallellt under rättegången gällande misshandeln. Vänligen Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare