FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/04/2012

Hävning av köpeavtal

Vill häva ett köp. Som företagare var jag på mässa och gjorde en liten order skrev under och skulle förskottsbetala innan varan kom. Men har ändrat mig och vill inte ha varan och har därför inte betalat fakturan. Men nu är säljaren arg och hotar med kronofogsmyndigheten. Vad har jag som liten företagare för rätt? Om jag är tvungen att köpa den här varan kan man då bestämma leverans om några månader?

Lawline svarar

Hej! Då du som företagare har beställt en fysisk vara av en annan företagare är köplagen (KöpL) tillämplig, 1 § KöpL. Den hittar du här: https://lagen.nu/1990:931 . Enligt den lagen har du vissa möjligheter att häva ett ingånget avtal men dessa möjligheter knyter an till att säljaren måste ha gjort något fel. Om säljaren inte levererar varan enligt avtalet (och alltså befinner sig i dröjsmål) har köparen rätt att häva om dröjsmålet är av väsentlig betydelse och säljaren har insett detta, 25 § KöpL. Vidare har köparen rätt att häva vid fel i varan under samma förutsättningar, dvs väsentlig betydelse och insikt om detta från säljarens sida, 39 § KöpL. En utgångspunkt i svensk rätt är att avtal ska hållas. Denna grundläggande princip är naturligtvis fylld av undantag (som ovan nämndes) men i regel krävs antingen att möjligheterna att häva är reglerade i avtalet eller att säljaren gör sig skyldig till ett avtalsbrott. En möjlighet till att "komma ur" ett avtal kan vara att hävda 36 § avtalslagen ( https://lagen.nu/1915:218 ). Om ett avtalsvillkor är oskäligt kan detta medföra att avtalet kan förklaras ogiltigt. Denna bestämmelse ska dock tolkas restriktivt och ingenting av din fråga tyder på att någon oskälighet finns i det avtal ni ingick. Då varken köprättsligt "fel" eller "dröjsmål" verkar vara aktuellt, samt att ni inte verkar ha avtalat om någon rätt till hävning (t.ex. öppet köp) så är jag rädd att du inte har några rättsliga vägar ut ur avtalet. När det gäller leveranstiden så är båda parter bundna av det ni har avtalat om. Av 50-55 §§ KöpL framgår att köparen har en skyldighet att medverka (t.ex. ta emot varan) enligt avtalet samt att köparen är skyldig att betala i rätt tid. Gör köparen inte detta kan säljaren häva avtalet och kräva skadestånd. Då det inte verkar finnas några rättsliga vägar att ändra eller komma ur avtalet så återstår endast möjligheten att säljaren självmant går med på ändringar. Förslagsvis genom förhandling om ytterligare köp mellan era bolag. Lycka till! Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare