Sommarjobb på annan arbetsplats vid tjänstledighet?

Hej Jag är tjänsledig från min fasta tjänst för studier. Vi har inte skrivit på några papper. Jag har tackat nej att sommarjobba på min ordinarie tjänst. Är det ok att sommarjobba på ett annat ställe istället?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. En arbetstagare har genom sitt anställningsavtal en lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare. Detta innebär att en arbetstagare inte bör ha en sysselsättning vid sidan av, som består i en med anställningen konkurrerande verksamhet. Arbetsdomstolen har i praxis gett riktlinjer för vad som kan räknas som konkurrerande verksamhet. I majoriteten av fallen handlar det om att göra en helhetsbedömning där fokus hamnar på den eventuella skada som arbetsgivaren kan bli utsatt för. Hållpunkter för denna helhetsbedömning kan vara avslöjande av företagshemligheter till föremån för en konkurrent, vilken typ av verksamhet som konkurrensen består i och arbetstagarens position hos den konkurrerande arbetsplatsen. Det kan också vara så att det finns regler om arbetstagares bisysslor i ditt anställningsavtal. Det är även möjligt att det kan finnas riktlinjer i kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Sammanfattningsvis beror svaret på din fråga på vad det är för typ av sommarjobb det handlar om. Är denna tjänst liknande din ordinarie anställning skulle detta kunna göra att du bryter mot arbetstagares lojalitetsplikt. Hänsyn till riktlinjer för detta som kan finnas i anställnings- eller kollektivavtal kan även vara bra att ha i åtanke. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare