När anses uppsägning av hyresgäst ha skett när uppsägningen sänds i rekommenderat brev?

Vilket gäller vid uppsägning av hyresgäst.meddela hyresgästen uppsägning med rek.brev 2012-01-27- som hon inte löste ut. Fick tag ihenne personligen 2012-02-07. Nu påstår hon att det är det senare datumet som gäller. Tacksam för snabb svar

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Regler om hyra återfinns i 12 kap. jordabalken (JB). Av 12 kap. 8 § fjärde stycket framgår att om den som söks för uppsägning har hemvist här i landet och det inte är fråga om en uppsägning i förtid enligt 12 kap. 42 § JB eller en sådan uppsägning som avses i 12 kap. 58 § JB, får uppsägningen sändas i rekommenderat brev. Sänds uppsägningen i rekommenderat brev, anses uppsägningen ha skett när brevet har avlämnats för postbefordran under den söktes vanliga adress. Som vanlig adress anses den adress som hyresgästen lämnat hyresvärden, under vilken meddelanden till hyresgästen ska sändas. I annat fall anses som vanlig adress den uthyrda lägenhetens adress. Under förutsättning att uppsägningen inte avser en uppsägning i förtid enligt 12 kap. 42 § JB eller en sådan uppsägning som avses i 12 kap. 58 § JB gäller alltså det som ovan sagts. Det framgår inte av din fråga vilken typ av uppsägningen det är fråga om. Handlar det om en uppsägning till hyrestidens utgång innebär detta att uppsägningen anses ha skett 2012-01-27. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare