Vad gäller avtalad uppsägningstid vid hyresavtal?

Hej, När jag flyttade in skrev jag och hyresvärden ner vad som skulle ingå i kontraktet, och detta signerades av båda. Jag krävde ett ordentligt kontrakt som jag sedan aldrig fått, och nu ska jag flytta om en månad. Min fråga är: gäller uppsägningstiden (3 månader) trots detta eller kan jag bryta direkt? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det beror helt på vad ni har avtalat om. Grundregeln är precis som du säger att man har en uppsägningstid om 3 månader för hyresavtal slutna på obestämd tid (se 12:4 1 st. Jordabalken, https://lagen.nu/1970:994#K12). Är hyresavtalet slutet på bestämd tid gäller dock en kortare uppsägningstid, nämligen en dag för hyresavtal som är maximalt två veckor långa och en vecka för hyresavtal som är två veckor till tre månader långa (se 12:4 2 st. Jordabalken). Har ni avtalat om kortare uppsägningstid så gäller den avtalade uppsägningstiden istället för det som står i 12 kap. Jordabalken, detta följer av att 12 kap. Jordabalken är tvingande till hyresgästens fördel (se 12:1 5 st. Jordabalken). För att förtydliga så gäller alltså den avtalade uppsägningstiden ensidigt mellan dig och hyresvärden, hyresvärden måste alltid följa vad som är föreskrivet i lagen. Att tillägga är att det inte finns något formkrav när det gäller hyresavtal, eventuella muntliga överenskommelser är således bindande (se 12:2 Jordabalken). Vänligen
Sebastian WallinRådgivare