FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet05/04/2012

Försäljning av samägd fastighet

Hej! Jag har en fråga som hör till samäganderätten. Jag äger en fjärdedel av en fastighet. Jag vill inte äga den här tomten. Den har varit ute till försäljning i över ett år men vi får inte sålt den. Vi har alla varit överens om att den ska säljas. Nu står det ju och tickar på ränta på lånet och de har meddelat att jag ska betala dem det senare. Jag vill komma ur det här så fort som möjligt men hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Eftersom det rör sig om en samägd fastighet är samäganderättslagen tillämplig. Du har enligt den lagen en rätt att vända dig till tingsrätten och ansöka om att domstolen utbjuder hela fastigheten till försäljning på en offentlig auktion. En god man kommer då att utses och sköta försäljningen. En annan delägare har endast rätt att skjuta upp en sådan försäljning om han eller hon kan visa på synnerliga skäl, vilket är ett högt juridiskt krav, 6 § och 8 § samäganderättslagen, se https://lagen.nu/1904:48_s.1. Det här förfarandet går inte på en dag men det kan ju öka chanserna att få hela fastigheten såld. Du har också rätt att fritt förfoga över din egen andel i fastigheten och kan sälja den till en villig köpare. Men viktigt att komma ihåg då är att du kan ha plikter gentemot de andra delägarna (t.ex. att betala ränta på lån) som inte kan överlåtas om det inte medges av de andra delägarna. Mvh
Linus ÖrnulfRådgivare