Avtals giltighet och skandestånd

Hej! 2009 köpte vi en hemsida med tillhörande e-postadresser av en webbyrå. All data lades på deras egna servrar och skulle ligga där tillsvidare. Vi har inget s k hostingavtal med dem. Nu har deras server havererat och alla våra mail och ändrigar som gjorts på hemsidan de senaste 4 månaderna är borta. Kan man kräva dem på skadestånd även om inget avtal finns som reglerar detta?

Lawline svarar

Hej, Avtal kan ingås både skriftligen och muntligen och vara giltiga om inte särskilda formkrav krävs för dess giltighet (se 1 § Avtalslagen). Så kallade hostingavtal ska inte uppfylla några formkrav för att vara giltigt och kan således ingås muntligen. Vid tvister där endast muntliga avtal finns kan det dock uppkomma svårigheter i bevisningen. Om inget avtal föreligger ska reglerna i skadeståndslagen tillämpas (se https://lagen.nu/1972:207). Beroende på vad ni kommit överens om med webbyrån kan ni ha rätt till skadestånd. Har ni tillexempel kommit överens med dem att de ska lagra all er data och de ansvarar för denna skulle ni kunna ha rätt till skadestånd. Ni måste dock visa att haveriet beror på deras oaktsamhet. Utan skriftliga avtal kan det som sagt vara svårt att bevisa vilka skyldigheter webbyrån har gentemot er. Vänligen,
Sara SRådgivare