Hyresgäst om förnekar hyresavtalets existens

Hej! Jag och min tjejkompis har hyren bostadsrätt. 14e Januari flyttade en tredje tjej in. Vi har inget skriftligt avtal men vianser att vi flera gånger talat om för henne att det är tre månaders uppsägningstid som gäller. Lägenheten har blvit såld och vi måste flytta ut den första juni. Tjejen som flyttade in i januari har hittat en annan lägenhet flyttar första april. Nu har hon flyttat och vägrar att betala hyra då hon menar på att vi inte har något avtal alls, varken muntligt eller skriftligt. Hur går vi till väga? Är hon skyldig att betala i tre månader? Om hon vägrar att svara, hur kan man då gå till väga för att få kontakt. Kan vi polisanmäla eller vända oss till någon annan myndighet? Jättetacksam för svar och tack för en bra sida!

Lawline svarar

Hej, För hyresavtal finns inget formkrav och ett muntligt avtal är lika juridiskt bindande som ett skriftligt Jordabalken (JB) 12:2§. Finns det ett muntligt avtal som ni säger så är hon alltså juridiskt förpliktigad att betala hyra under den uppsägningstid som ni har kommit överens om. Problemet med muntliga kontrakt är att det kan vara svårt att bevisa dess existens om den ene parten förnekar att kontraktet har ingåtts. Om fordran vore ostridig så är det möjligt för er att vända er till Kronofogdemyndigheten (KFM) för att direkt få till stånd ett betalningsföreläggande mot er hyresgäst, i detta fall verkar det dock som er hyresgäst kommer att bestrida ett sådant föreläggande och fallet kommer då att överlämnas till tingsrätten där fordrans giltighet kommer att prövas (Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning 33-34§§). Kommer tingsrätten fram till att fordran är giltig blir domen en exekutionstitel som ni kan använda för att kräva er hyresgäst på betalning. Som sagt kan det bli svårt att bevisa fordrans existens med tanke på bristen på skriftlig bevisning, men om ni vänder er till KFM så kommer ni i varje fall inte behöva oroa er för att få kontakt med hyresgästen utan detta kommer KFM att ombesörja. Jag skulle alltså rekommendera er att vända er till KFM – för information om hur det går till att ansöka om betalningsföreläggande se http://www.kronofogden.se/4.1689f5771338dad633880001390.html MVH
Anna NordlanderRådgivare