FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/04/2012

Sysslomannaskap

Vad är en syssloman? OBS!! Jag var min mammas högra hand, när det gällde hennes ekonomi. Hon avled 2009 nov och det pågår en arvstvist.Hon var mentalt helt klar fram till 2-3 mån innan hon dog. Jag hade inte full insyn i hennes ekonomi! Jag hjälpte att betala, handla när hon så önskade. Jag fick inte öppna breven fr ex bank, som kom hem till mig och gjorde aldrig detta. Dessa brev togs med till mamma o hon fick avgöra om de skulle öppnas eller ej. Oftast ville hon inte öppna breven---hon uppgav att hon visste ungefär vad som stod i dessa och jag ifrågasatte aldrig henne. Hon ville inte prata om sin ekonomi. Ytterligare ett bevis på att jag inte hade insyn var att jag visste aldrig när mina syskon tagit/ fått fullmakten. Konsekvensen av detta blev att det ibland inte fanns täckning för hyra etc, varför jag lånade ut till mamma av egen ficka! Nu är detarvstvist om pengarna, trots jag redovisat allt för min mamma. Vi har" bråkat i 1,5 år och nu plötsligt vill mina syskon framhålla att jag var en syssloman-- vad är detta? Jag hittade 18 kap HSB, men det verkade vara fr 18000-talet? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Det finns ingen annan juridisk reglering angående sysslomän än den något ålderdomliga som Handelsbalken (HB) erbjuder, istället har olika typer av företrädarskap specialreglerats i olika lagrum. Termen syssloman definieras allmänt som den som erhållit i uppdrag att rättshandla för någon annan, huvudmannen (i detta fall din mamma). Sysslomannaskap uppkommer oavsett om sysslomannen erhåller någon form av vederlag för sitt arbete och det uppställs inga formföreskrifter för när ett sysslomannaavtal ska anses ingånget utan det kan uppkomma genom konkludent handlande – alltså att du genom ditt agerande accepterar uppdraget och utför de handlingar som huvudmannen ber dig att utföra. En syssloman har en allmän lojalitets-, vårdnads- eller omsorgsplikt och skadeståndsskyldighet föreligger i allmänhet vid oaktsamhet jmf. HB 18:3§. Ansvar kan komma ifråga i flertalet situationer bl.a. överskridande av befogenheten, när avtal sluts med någon som inte är kapabel att uppfylla avtalet, formella felaktigheter som leder till rättsförluster, avvikelse från huvudmannens instruktioner, bristande vård om handlingar eller annan egendom som anförtrotts sysslomannen m.m. Så länge som du ej har handlat i strid med din lojalitets-, vårdnads- eller omsorgsplikt bör ansvar alltså ej uppkomma, oberoende om du i förhållandet mellan dig och din mamma var en syssloman. Har du redovisat allt för din mamma som tog självständiga beslut som du utförde å hennes vägnar bör dina syskon alltså ej kunna hålla dig ansvarig mot bakgrunden att du var en syssloman. MVH
Anna NordlanderRådgivare