Vård av barn

Har hört både för och emot så nu undrar jag har arbetsgivaren rätt att fråga efter läkarintyg för VAB från 8 dagen?

Lawline svarar

SVAR: Hej! Och tack för din fråga. Från och med den åttonde dagen av barnets sjukfrånvaro har föräldern en skyldighet att visa upp ett intyg från en läkare eller sjuksköterska för Försäkringskassan (http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt) Tiden börjar löpa från första dagen någon av föräldrarna tar ut tillfällig föräldrapenning. Även helgdagar räknas in i de sju dagarna. Såvitt jag har förstått detta, är denna rättighet riktad till Försäkringskassan och inte till arbetsgivaren. Eftersom arbetsgivaren inte har någon skyldighet att ersätta dig för din frånvaro, har denne heller ingen rätt att begära intyg av er. Rätten för arbetsgivaren att begära läkarintyg enligt sjuklönelagen gäller bara när du själv är sjuk. Inte när ditt barn är sjukt. Vid eventuella oklarheter, vänd er gärna till Lawline igen! MvH Mitar Marjanovic
Mitar MarjanovicRådgivare