Arvsavståelse och lagfart

Hej Min far gick nyligen bort, och det är min mor som ärver. Hon vill dock göra arvsavstående angående en sommarstuga, och ge den till mig och min bror. Vi har hört att vi då ändå måste betala dubbla lagfartsavgifter. Alltså att stugan först skrivs över på min mor, och sedan till mig och min bror. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej! Om er mamma gör ett arvsavstående skall du och din bror tillskiftas fastigheten som arv direkt ur kvarlåtenskapen från er far, dvs utan att det ses som att fastigheten först tillfaller er mor utifrån ärvdabalken 3 kap 1 § varefter hon sedan ger fastigheten till er som gåva. Ni tillskiftas således egendomen som direktarvingar utifrån ärvdabalken 2 kap. 1 § i egenskap av bröstarvingar till er avlidne far. Äganderätten till den aktuella fastigheten överförs således från er fars dödsbo till dig och din bror i ett enda steg. På grund av detta ska det bara vara du och din bror som behöver söka lagfart – vare sig er mamma eller dödsboet (se jordabalken 2o kap. 1 § andra tycket) ska behöva söka lagfart. För angivna lagrum i sin helhet: Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Jordabalken: https://lagen.nu/1970:994 Vänligen
Malin AxelssonRådgivare