Byta ut motparts ombud

Hej! Bor i Halmstad och har en tvist som snart ska tas upp i Tingsrätten, Kan man kräva att motparten måste byta ombud om detta ombud avvisats från Tingsrätt i ett annat mål och i en annan stad?

Lawline svarar

Hej Mats! Reglerna om rättegångsombud i tvistemål finner du i 12kap. rättegångsbalken, https://lagen.nu/1942:740. Enligt 12 kap. 2§ 1st. rättegångsbalken får såsom ombud inte brukas annan än den som rätten med hänsyn till redbarhet, insikter och tidigare verksamhet finner lämplig att vara ombud i målet. Av 12 kap. 5§ framgår vidare att rätten kan avvisa ett ombud från målet om ombudet visar oredlighet, oskicklighet eller oförstånd eller att han av någon annan anledning finnes olämplig. Av samma lagrum framgår även att rätten, om det finns skäl, kan förklara ombudet obehörig för viss tid eller tills vidare att brukas som ombud vid den rätten. Den sist nämnda paragrafen kan endast tillämpas på ombudets beteende i den aktuella rättegången och inte tidigare beteende. Som framgår av paragraferna så är ombudets behörighet en fråga för rättens bedömning. Det framgår också att ombudet kan brukas vid en annan domstol även om ombudet har förklarats obehörig vid en annan domstol. Du har därför ingen rättighet att kräva att motpartens ombudet ska bytas ut. Med vänliga hälsningar
Johan CorellRådgivare