Uppsägning från vikariat

Hejsan - jag tänkte fråga om en arbetsgivare re får tidigare avsluta anställningskontraktet än det datumen som vi har skrivit under - detta är ett vikariat anställning med ett start datum och ett slut datum (fr.o.m. - dock längst t.o.m). Det framgår inte någonstans på kontraktet ? Med vänlig hälsning Sigge

Lawline svarar

Hej. Att kontraktet innehåller formuleringen "fr.o.m - dock längst t.o.m." innebär att utrymme lämnats för båda parter att säga upp anställningskontraktet tidigare än det datum som angivits. Formuleringen används vanligen av arbetsgivare för att kunna säga upp en vikarie om personen som denne vikarierar för av någon anledning kommer tillbaka i tjänst tidigare. Om det inte står någonting om uppsägningstid i kontraktet bör det vara en månad som gäller. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare