Förlängning av tjänstledighet - Rätt till behövlig ledighet.

Hej! Jag har studerat 100% och tagit ut 50% tjänstledighet från mitt arbete. På jobbet påstår de att jag bara kan ta ut tjänstledighet i ett år. Stämmer det ? min tanke var att jag kanske har rätt till ett år till iochmed att jag bara tagit 50%? eller får jag vara tjänstledig så länge jag behöver studera? Jag läser in gymnasiet och är 39 år.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Svaret på denna går att finna i lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. ( https://lagen.nu/1974:981 ) I 1 § anges att arbetstagare har rätt till behövlig ledighet för att kunna fullfölja sina studier. Denna rätt kan endast inskränkas genom lag under förutsättning att du uppfyller de krav på arbetstid som stadgas i 3 § i samma lag. Du ska ha varit anställd hos din arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt tolv månader under de senaste två åren. Rätten till utbildning är i princip annars oinskränkt och begränsas tidsmässigt endast av hur lång utbildningen är. Vissa avvikelser genom kollektivavtal kan förekomma. Vid ansökan om förlängning av tjänstledighet finns detta inte uttryckligen reglerat i lag utan det är istället samma reglering som gäller vid nyansökan om tjänstledighet som ska tillämpas. Detta innebär att din arbetsgivare har rätt att skjuta upp startdatum på den begärda ledigheten med max sex månader utan ditt samtycke. Tiden beräknas från den dag då ansökan om förlängning lämnades in. Sammanfattningsvis har du rätt till tjänstledighet för den tid som du behöver för att kunna slutföra din gymnasieutbildning. Har du mer än ett år kvar av din utbildning har då också möjlighet till tjänstledighet under denna tidsperiod. Arbetsgivaren har möjlighet att skjuta upp önskat startdatum med som mest sex månader. I detta fall måste arbetsgivaren meddela dig om detta och ange skäl till varför önskat startdatum inte kunde godkännas. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare