Behov av äktenskapsförord när "speciella tillgångar" saknas?

Hej! Jag har en fråga gällande äktenskapsförord. Jag ska gifta mig och vet inte om vi ska skriva äktenskapsförord eller inte. Vi äger ingenting direkt så vi kommer inte att gå in med något, men vad jag undrar är om man måste skriva äktenskapsförord med tanke på arv och gåva? Vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Som jag förstår det har ingen av er någon egendom som ni vill försäkra er om att någon av er får behålla vid en eventuell skilsmässa. Om ni inte har något behov av att reglera vem av er som får vad vid en eventuell skilsmässa så behöver ni inte skriva något äktenskapsförord i nuläget. Skulle läget förändras och någon av er t.ex. ärver något som ni vill vara säkra på att den personen får behålla så kan det vara bra att skriva ett äktenskapsförord som omfattar den egendomen, eftersom den annars kan komma att omfattas av bodelningen. Se 7 kap. Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230. Jag är osäker på vad det är du undrar över gällande arv och gåva. Om du/ni vill att någon ska ärva något specifik så kan detta regleras genom ett testamente, se Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637. Inte heller gåvor behöver regleras i ett äktenskapsförord. Ni behöver dock vara överens om att ge bort något som är bådas egendom. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare