FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/03/2012

Bokförd i belastningsregister trots brott begånget vid låg ålder?

Hej! Jag har för några år sedan blivit tagen av en butikskontrollant sedan jag tagit två chokladkakor utan att betala. Jag undrar om jag finns med i belastningsregistret pga det jag gjorde när jag var under 15 år och fick inte någon böter eller så.. enbart tillsägelse från butiken att jag inte fick komma dit på en månad och även tillsägelse från kontrollanten och polisen

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. För att man ska kunna bli bokförd för ett brott i Sverige krävs det att personen är minst 15 år gammal. Innan dess är en person inte ”straffmyndig”. Det kan då möjligen råda viss oklarhet i huruvida du verkligen bokförts i belastningsregistret med grund i den händelse som du beskriver i frågan. Då det är svårt att ge ett konkret svar på din fråga kan nämnas att det finns möjlighet för enskilda att ta del av bokförda uppgifter om sig själv som finns i belastningsregistret. Detta sker skriftligen på den enskildes begäran och ska vara undertecknad av dig som sökande. Dessa uppgifter har en enskild rätt att få del av utan kostnad vid ett tillfälle varje kalenderår. Om du önskar vidare vägledning i hur du får tillgång till ett utdrag i belastningsregistret borde polismyndigheten kunna erbjuda hjälp i hur du kan gå vidare med ditt ärende. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare