Övergång av allmän visstidsanställning

Hejsan, Jag undrar vad som gäller när en visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning. Räknar man ut ett genomsnitt på de timmar man jobbat under hela anstälningsperioden eller tittar man på det senaste 'kontraket' , dvs hur många timmar anställningen är på per vecka? Tackar för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Frågan om när en visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning är reglerad i 5 § andra stycket lagen om anställningsskydd (LAS). Där stadgas det att om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos en arbetsgivare i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år (eller som vikare), så övergår anställningen till en tillsvidareanställning. När det gäller beräkningen av tiden räknar man varje anställningsform för sig. Det går inte att lägga samman tider i allmänna visstidsanställningar med tider i vikariatsanställningar. Det är även den anställning som pågår vid den aktuella tidpunkten som övergår till en tillsvidareanställning. Det är vidare anställningstiden som räknas, inte det utförda arbetet. Arbetstidens längd som heltid eller deltid är inte avgörande. Detsamma gäller antalet arbetstimmar per dag, vecka eller månad. Även ledigheter i anställningen räknas in. Svaret på din fråga blir att övergången sker så snart som tidsgränsen på två år har överskridits. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare