ÖVERGÅNG TILL TILLSVIDAREANSTÄLLNING

Jag har en kollega som har arbetat på vårt företag i ca 10 år. Hon har varvats mellan AVA och vikariat under hela den tiden dock har varje anställning pågått 1 år i taget. Dvs. 1 år genom AVA för att sedan gå på vikarat i ca 1 år. Så har det pågått under en 10 års period. Jag är medveten om att man ska arbeta antingen som vikariat eller AVA i 2 år under en femårsperiod. På jobbet menar dem att hon inte har rätt till en tillsvidareanställning. Men eftersom det har gått över fem år så har hon väl ändå rätt till det?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Det är mycket riktigt att en allmän visstidsanställning (ALVA) övergår till en tillsvidareanställning om en arbetstagare har haft en ALVA i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod enligt 5 § 2 st. LAS. På samma sätt övergår en anställning som vikarie till en tillsvidareanställning om arbetstagaren varit anställd som vikarie i sammanlagt mer än två år. Tid i ALVA respektive vikariat räknas för sig. Övergång till tillsvidareanställning sker automatiskt. Regeln är semidispositiv, vilket innebär att den kan utvidgas eller inskränkas genom ett kollektivavtal. Därför är det är viktigt att kolla upp om det finns avvikande bestämmelser i ett kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen. I så fall är det kollektivavtalsbestämmelsen som gäller. Mitt råd skulle även vara att kontakta en fackförening för vägledning. Vänligen,
Elli TolonenRådgivare