Kvarlämnad egendom

Hej! Jag har haft en sambo/inneboende han flyttade, bytte adress och slutade svara på mina försök till kontakt, när han flyttade så lämnade han alla kläder och en dator kvar och jag undrar nu hur länge jag måste förvara hans saker. han flyttade ut iden 28/7 2011 och än idag har han inte svarat på några av mina eller familjerättens försök till kontakt, Då jag bor trångt redan och nu ska ha ett barn med honom så blir det ännu trängre och jag har inte plats att förvara lådor med kläder eller datorn undrar om man kan se hans saker som övergivna eller rätten till dem förverkad, vad råder ni mig att göra??

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. I detta fall har kläder och en dator lämnats kvar i din lägenhet. Det handlar om kvarlämnad egendom och sådant regleras i hyreslagen. Hyreslagen finns i jordabalkens 12 kap. Av 27 § andra stycket hyreslagen stadgas det att om hyresgästen har lämnat lägenheten och det finns kvar egendom som kan antas tillhöra honom och han inte inom tre månader från anmaning eller sex månader från lämnandet har hämtat egendomen, tillfaller den hyresvärden utan lösen. I ditt fall lämnade din sambo lägenheten den 28/7 2011 vilket var för över sex månader sedan. Eftersom han inte har hämtat kläderna och datorn inom dessa sex månader, från det att han flyttade ut ur lägenheten, så tillfaller sakerna hyresvärden utan lösen. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare