Arvsavstående och testamente

jag och min man har ett sommarställe som vi vill att barnen skall få vi har 3 barn.Min man är allvarligt sjuk och kommer att gå bort Gäller muntlig vilja

Lawline svarar

Hej! Om din make ensamt äger sommarstället finns möjligheten att testamentera just denna egendom med lika rätt till era barn. Ett testamente är ett s.k. formalavtal med innebörd att det måste upprättas skriftligen, vara undertecknat av dels testatorn och dels av två vittnen som känner till att handlingen är just ett testamente (Ärvdabalken [ÄB] 10:1). Som vittnen får inte förekomma personer under 15 år, personer som på grund av sitt psykiska tillstånd inte förstår handlingens karaktär, testators make eller andra närmare släktingar (ÄB 10:4 2st.). Testatorn kan även upprätta ett s.k. "nödtestamente" för det fall att denne lider av en sjukdom som förhindrar vederbörande från att upprätta ett formenligt testamente i enlighet med första stycket. Ett testamente av detta slag kan upprättas muntligen inför två vittnen eller i en handling utan vittnen som är egenhändigt skriven och undertecknad. Ett dylikt förordnande är emellertid ogiltigt om nödsituationen upphör och testatorn därefter i tre månaders tid haft förmåga att upprätta ett vanligt testamente (ÄB 10:3). Även om testatorn förvisso skulle kunna upprätta ett formenligt testamente kan det ändå röra sig om en nödsituation om testatorn själv har varit under föreställning att det förelåg en sådan situation (NJA 1993 s. 341). Upprättas inte något testamente och är ni äkta makar ärver du hela kvarlåtenskapen med försteg framför era gemensamma barn (ÄB 3:1). Den andel av dina samlade tillgångar som då tillkommit dig genom arv kan du emellertid inte själv sedermera testamentera vidare, utan kommer alltid att tillfalla era barn genom s.k. efterarv (ÄB 3:2). Önskar ni att sommarstället ska tillfalla era barn redan vid din makes frånfälle kan du, om något testamente inte finns, göra ett s.k. arvsavstående avseende just denna egendom, med påföljd att den skulle tillfalla de som enligt den legala arvsordningen är närmast arvsberättigade efter arvlåtaren, d.v.s. era barn. Denna vilja måste du framföra förbehållslöst, vilket innebär att du inte får utpeka någon särskild mottagare, arvet måste då tillfalla era barn med lika rätt. Är ni inte gifta utan bara sambos saknar du arvsrätt. Förutom att hälften av er samlade samboegendom kommer att tillfalla dig genom bodelning om du påkallar det, kommer era gemensamma barn istället att direkt ärva hela kvarlåtenskapen efter den avlidne (Sambolagen 2§ 3p., 3-8§§ och ÄB 2:1). Äger ni sommarstället gemensamt måste du förutom arvsavstående (eller testamente om sådant upprättas), även tilldela barnen din ägarandel i sommarstället i gåva för att hela egendomen ska tillfalla dem. Tilläggas skall även att tidigare gjordes arvsavståenden med anledning av arvsskatten, men sedan denna inte längre finns vore det ett minst lika enkelt förfarande för dig att du efter att ha fått sommarstället i arv utge det i gåva till era barn. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm# http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm https://lagen.nu/dom/nja/1993s341 Med vänlig hälsning
Patrik EmbladRådgivare