FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/10/2006

Vakters och polisers befogenheter

Jag var på en klubb i centrala Stockholm i lördags. med bara alkohol i kroppen och inte så pass berusad att jag har några minnesluckor blev jag indragen i bakre delen av lokalen av flera vakter. De förklarade för mig att det var uppenbart att jag hade tagit drogen ectasy (något som jag aldrig tagit i hela mitt liv) De visiterade mig och förhörde mig. Alla förnekanden bortvisade de och skrattade åt. När polisen kom tänkte jag att äntligen skulle jag få upprättelse. Istället tog de mig direkt till stationen och sa liksom vakterna att det var uppenbart att jag vara narkotikapåverkad. De lyste mig inte i ögonen för att betraktade pupillerna. Väl vid stationen blev jag visiterad, fick dra ner byxor och kalsonger och göra ett urinprov. Sen blev jag inlåst i häktet. Sen hör det till saken att jag hade rökt hasch sen en vecka innan detta hände. Då jag inte ville sitta där hela natten sa jag efter ett bra tag att de kommer att hitta Thc i blodet - en mycket mindre allvarlig narkotikaform som inte var taget den dagen de tog in mig. Min fråga är. Vilka rättigheter hade de att ta in mig när de inte hade sett mig ta något. Gjorde inte både vakterna och polisen fel. Och är urinprovet giltigt när de tog in mig på felaktiga grunder. Och även om jag accepterar att de straffar mig för Thc.t. vilket kanske inte ens kommer synas i provet eftersom urinet var utspätt p.g.a att jag druckit mycket den kvällen. Dock erkände jag ju utan inspelning eller att skriva under något att jag hade tagit den en vecka innan. Kan jag anmäla polisen eller vakterna för olaga frihetsberövande. Ursäkta att jag inte skrev speciellt kortfattat. Tack på Förhand.

Lawline svarar

Tyvärr är det du beskriver ett utbrett problem i Stockholms nattliv och det är många som råkar ut för liknande händelser varje helg. Ordningsvakter har samma befogenhet som du att gripa någon. De får alltså gripa en person som begår ett brott som ger fängelse och som de ertappar på bar gärning eller flyende fot, Rättegångsbalken 24:7 st 2. Utöver rätten till det sk envars gripandet har de även befogenhet att omhänderta personer som pga sitt berusade tillstånd inte kan ta hand om sig själv eller annars utgör fara för sig själv eller för någon annan. De får även avvisa, avlägsna eller omhänderta en person som stör den allmänna ordningen. Då användande av narkotika är olagligt får de gripa dig i väntan på polis om de tror att du är narkotikapåverkad. Om det visar sig senare att du inte varit narkotikapåverkad har de ändå inte gjort något fel om de verkligen trodde att du var narkotikapåverkad. Är det däremot så att de bara använde det som ett svepskäl för att omhänderta dig så har de gjort fel, men det är ju i princip omöjligt för dig att bevisa. De kan även omhänderta dig enligt ovan. Polisen har all rätt omhänderta dig, kroppsvisitera dig och ta urinprov på dig om de skäligen misstänker att du är narkotikapåverkad. Vanligtvis krävs tillstånd från undersökningsledaren, åklagaren eller rätten men i vissa fall får polisen göra det utan tillstånd. De får hålla kvar dig i 6 timmar, om de har synnerliga skäl får de dock hålla dig i 6 timmar till. Varken polisen eller vakterna har därför troligtvis inte gjort något formellt fel även om det kan kännas så för dig som visste att du var oskyldig. Beträffande ditt erkännande så är det nog inte ovanligt att folk säger lite allt möjligt bara för att komma ut så vid en eventuell rättegång skulle nog inte det erkännandet ha särskilt högt bevisvärde. Till saken hör även att polisen troligtvis inte ens minns ditt erkännande om det inte var något de skrev ner. I så fall kommer du att se det i ett eventuellt förundersökningsprotokoll. Hoppas du fick klarhet i dina funderingar!
Raoul MehtaRådgivare