Fel i såld vara som förmedlats av en näringsidkare - rätt att häva köpet?

Hej. Köpte för 6 veckor sedan som privatperson en beg bil av bilhandlare. Frågade vid köpet om det verkligen är färddator i bilen (står att det ska va enligt annonsen som jag även har kopia på), bilhandlarn säger sig vara säker på att det ska finnas men den är lite knepig att få igång. Har förutom detta även påtalat en del andra fel av olika slag, bla rost, icke fungerande cd, osv. Vilket skiljer sig från varudeklarationen där allt ska vara normalt. Vad har jag för rättigheter? Skulle helst vilja häva köpet. Färddator skulle kosta ca 20000:- att eftemontera, bilens pris 79000:-

Lawline svarar

Hej! Till att börja med kan följande sägas. I det här fallet är det oklart huruvida säljaren är en näringsidkare eller inte, dock förmedlas köpet för säljaren av en bilhandlare (näringsidkare) varmed Konsumentköplagen (1990:932)[kköpL] aktualiseras, se https://lagen.nu/1990:932. I det här fallet svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen. KköpL har ett starkare skydd för en köpare än Köplagen. Nu till frågan om det föreligger ett fel i den sålda varan. Enligt kköpL gäller att en vara ska anses vara felaktig om den i något avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Sådant som kan påverka en sådan bedömning är t.ex. priset på den sålda varan. Ju lägre pris på varan, ju lägre förväntningar bör en köpare i normala fall ha på varan, detta är dock en bedömningsfråga. Dessutom ska en vara anses felaktig, även om den sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande förbehåll, om varan är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta. Frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare. Vidare finns en presumtionsregel som säger att om ett fel visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades ska det anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Om varan skulle vara att anse som felaktig kan köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Först gäller dock att en köpare inte får åberopa att varan är felaktig om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. I detta fall kan meddelandet om felet lämnas till näringsidkaren. Du säger att du helst skulle vilja +häva+ köpet av varan, dock gäller att en köpare endast får häva ett köp om felet är av väsentlig betydelse för honom, detta är ett högt ställt krav. Dessutom gäller att hävning är en sekundär påföljd och endast aktualiseras i det fall avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen. En säljare har alltså rätt att på egen bekostnad vidta avhjälpande eller omleverans även om köparen kräver annan påföljd, om han efter det att reklamationen har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Annars kan en köpare kräva att köpet hävs om felet är av väsentlig betydelse för honom.
Stefan FagerbringRådgivare