Försäljning av samägd egendom

jag och min ex. fru har varit skilda sen februari 2011, vi har ett hus som vi äger 50% vardera av. Vi vill sälja huset men det är svår sålt och jag är villig att sälja till 400 000:- under begärda priset. Detta skulle ge oss 200 000:- i rest skuld. Jag anser att detta är helt okej och jag har inga problem att få ett blanco lån på de pengarna. Mitt ex säger att hon aldrig skulle gå med på en sådan försäljning utan vill hyra ut huset. Finns det nån möjlighet för mig att tvinga till en försäljning rent lagligt. Jag måste bli av med huset även om det skulle innebära en förlust. Vad kan jag göra för att bli av med min del av huset?

Lawline svarar

Hej! Om det inte föreligger ett avtal mellan er som reglerar hur dylika situationer ska lösas, blir när två eller flera personer gemensamt äger egendom samäganderättslagen tillämplig (1 §). Eftersom det i din fråga inte framgår att ni skulle ha avtalat något om vilka regler som ska gälla mellan er angående huset utgår detta svar från att samäganderättslagen gäller. Enligt dess 6 § kan varje delägare hos Tingsrätten ansöka om att hela den samägda egendomen ska utbjudas till försäljning. Beslut att hela egendomen ska få säljas kan dock inte meddelas om den part som motsätter sig försäljning visar synnerliga skäl härför. Vad synnerliga skäl innebär varierar och måste avgöras från fall till fall. Sociala svårigheter är dock något som i praxis ansetts utgöra synnerliga skäl. Du kan alltså hos Tingsrätten ansöka om att få sälja hela huset, och under förutsättning att din ex-fru inte har synnerliga skäl för att motsätta sig detta kommer en god man utses till att ordna med försäljningen (8 §). Länk till samäganderättslagen https://lagen.nu/1904:48_s.1 Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare