Beskattning vid försäljning av ärvd fastighet belägen i Nederländerna.

Jag bor (är skriven) i Sverige men är inte svensk medborgare. Min mamma som bodde i Nederländerna lämnar efter sig ett hus där, som jag och min syster arver efter henne. Om vi säljer huset betalar jag då skatt i Sverige på försäljning av huset i Nederländerna eller fallar pengarna efter försäljning under arv som inte beskattas. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Om du är bosatt (stadigvarande vistas) i Sverige anses du vara obegränsat skattskyldig i Sverige enligt 3 kap 3 § inkomstskattelagen (se https://lagen.nu/1999:1229#K3P3S1). Detta innebär att du är skattskyldig för alla dina inkomster oavsett om de härrör från Sverige eller utlandet (3 kap 8 §). När en en ärvd fastighet säljs beskattas kapitalvinsten därmed som i Sverige även om fastigheten är belägen utomlands som huvudregel. Mellan Sverige och Nederländerna föreligger ett dubbelbeskattningsavtal (se Lag (1992:17) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna https://lagen.nu/1992:17). Enligt art 13 p. 1 får en kapitalvinst på försäljning av fastighet i Nederländerna beskattas där. Sker detta ska dock dubbelbeskattningen undanröjas genom att den nederländska skatten avräknas från den svenska skatten på kapitalvinsten (se art 24 p. 1). Vänligen
Rasmus JosefssonRådgivare