Har bindande muntligt avtal träffats?

Fick inget mail från er så jag skickar frågan igen: Jag svarade på en annons på blocket om att få köpa en bil. I annonsen stod det 15000. Jag träffade killen och tittade på bilen men jag tyckte inte den va värd 15000 så jag sa att jag kunde köpa den för 12000. Han gick då med på det. Jag hade inga pengar med mig just då men jag skulle betala den dan efter. När jag då ringer upp honom dan efter så säger han att han sålt den till en annan för 15000. Vi hade ju kommit överens om att jag skulle få köpa den för 12000. Kan jag få rätt på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När du erbjuder dig att köpa bilen för 12000:- och han går med på det, har ni ingått ett muntligt avtal. Eftersom säljaren omedelbart accepterat ditt muntliga anbud om att köpa bilen för 12000:-, är hans accepterande av ditt anbud bindande enligt avtalslagens (AvtL) regler. Se AvtL 1 kap. 1§ och 3§ 2st. Däremot är det oklart om han gick med på att du skulle betala bilen dagen efter. Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt avtal i detta fall, och huvudprincipen enligt avtalslagen är att träffade avtal är bindande för båda parter och ska hållas. Därför kan man säga att säljaren gjort sig skyldig till avtalsbrott i detta fall. Du kan få rätt genom att stämma personen i tingsrätt, men av informationen i frågan att döma så vore det ej att rekommendera. Eftersom du har bevisbördan om du stämmer säljaren måste du bevisa att personen begått ett avtalsbrott, vilket blir mycket svårt i detta fall. Om säljaren förnekar att ni kommit överens så blir det väldigt svårt för dig att bevisa motsatsen, då det inte verkar finnas någon bevisning utan endast ord mot ord. I det fall du skulle förlora målet blir du skyldig att ersätta motpartens rättegångskostnader, vilket kan bli väldigt dyrt. Det jag skulle göra i ditt fall är att försöka kontakta säljaren och berätta om hur rättsläget ser ut och att han faktiskt gjort sig skyldig till avtalsbrott. I framtiden kan du tänka på att kräva skriftliga avtal/kvitto eller dylikt för att undvika liknande situationer. Avtalslagen: https://lagen.nu/1915:218 Med vänliga hälsningar,
Saba RazaviRådgivare