Vikariat går över till tillsvidareanställning

Stämmer nedan om längd på vikariat. Om vikariatet sträcker sig längre än 12 månader inom en 3 årsperiod så är det att likna vid ett fast anställning (tillsvidareanställning) Alltså, ett vikariat kan inte vara längre än ett år för då övergår det i en fastanställning? Eftersom det är ett mammavikariat är det inte meningen att fastanställa. Tack!

Lawline svarar

Hej Hanna! Enligt 5 § i lagen om anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80) går ett vikariat över till en tillsvidareanställning om man varit anställd hos arbetsgivaren i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod. Tidigare gällde det att man varit anställd i mer än tre år, men detta ändrades 2008. Vissa avvikelser kan dock ske om arbetsgivaren är ansluten till kollektivavtal. Så svaret på din fråga är att 12 månader inte räcker för tillsvidareanställning, utan det krävs minst två år. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare