Har min anställning avslutats på ett korrekt sätt?

Jag har haft en visstidsanställning som skulle övergå i tillsvidareanställning. Jag sökte den men fick den inte. Som skäl angavs personliga skäl och ett arbetsrelaterat skäl som låg 7-8 månader bakåt i tiden. Inget av detta har påtalats under anställningen och ingen negativ kritik mot mitt sätt att sköta arbetet har framförts, tvärtom. Personen som fick tillvidareanställningen var extern sökande och hade ingen erfarenhet av arbetet, jag var den mest kvalificerade. Vad gäller? Har min visstidsanställning avslutats korrekt?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. För att kunna ge ett korrekt svar för din fråga behöver jag egentligen mer information. Jag kommer dock att förklara rättsläget för olika situationer. Du skriver visstidsanställning som ska gå över till en tillsvidareanställning, jag antar att du menar att du har kommit överens med arbetsgivaren om en allmän visstidsanställning (ALVA). Den kan även handla om vikariat. Om du har jobbat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod övergår visstidsanställningen till en tillsvidareanställning, se 5 § andra stycket LAS: https://lagen.nu/1982:80#P5S1 Denna övergång sker automatiskt, det betyder att man inte behöver söker tjänsten. Om du uppfyller tidskravet, då borde din anställning automatiskt har gått över till tillsvidareanställning. Då verkar det så att arbetsgivaren har sagt upp dig pga. personliga skäl eller avskedat dig. För att man kan säga upp en arbetstagare krävs det dock enligt 7 § LAS saklig grund (se https://lagen.nu/1982:80#P7S1 )och för avskedande enligt 18 § LAS att arbetsgivaren har grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren, (se https://lagen.nu/1982:80#P18S1 ). Vid en uppsägning finns det en 2-månaders regel som förbjuder uppsägningar på grund av förhållanden som ligger mer än denna tidsram tillbaka, se 7 § tredje stycke. Även avskedande har en sådan tidsbegränsning, se 18 § andra stycke. Om du inte uppfyller tidskravet ställer sig frågan om din visstidsanställning har avslutats i förtid. Om ni inte har avtalat om det kan en visstidsanställning inte sägas upp i förtid. Mitt råd är att du tar kontakt med fackliga representanten på arbetsplatsen eller direkt med facket för att diskutera om din anställning har avslutats korrekt. Vänligen
Jean LoRådgivare