Skälighetsbedömning vid skuldsanering

Hejsan När jag och min man gifte oss hade han sen några år innan skulder från ett företag som gick i konkurs. Nu har han skulder på 2,5miljoner och har börjat med en skuldsanering. Där vill dom veta hur mycket jag tjänar för att jag är försörjningspliktig. Men jag trodde att hans skulder var hans. Vad jag förstår så kan dom inte ta nå pengar från mig men alla hans pengar så jag måste betala för allt i hushållet. Jag tjänar ganska bra och men det gör inte han. Sen undrar jag om jag kan köpa ett hus medan han håller på med sin skuldsanering eller kommer dom att ta det då?? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Du har rätt när du säger att din makes skulder är hans. Varje make svarar för sina egna skulder. Vid utredningen av om en skuldsanering kommer i fråga görs en så kallad skälighetsbedömning (utöver bedömningen av om kraven om sökandens person och om kvalificerad obestånd föreligger är uppfyllda). I denna skälighetsbedömning utreder man även hur det ser ut i en eventuell hushållsgemenskap. Även om skuldsaneringslagen är inriktad på den skuldsattes individuella förhållanden kan det vara ett hinder att du tjänar mycket. Det är dock alltid en totalbedömning som görs. Även om du tjänar bra kan det finnas omständigheter som talar mycket för att en skuldsanering beviljas. Se 4 § skuldsaneringslagen: https://lagen.nu/2006:548#P4S1 Om du köper hus och din make är under skuldsanering kommer de inte ta ditt hus i och med att varje makar står för sina egna skulder men under vissa omständigheter kan det ge upphov för en omprövning om skuldsanering där konsekvensen kan bli att skuldsaneringen upphävs. Se 24 § skuldsaneringslag: https://lagen.nu/2006:548#P24S1 Om din make inte beviljas skuldsanering och du köper hus är det bra om han inte blir samägare till huset och du förblir ensamägare. Enligt 8 kap. 8 § utsökningsbalken (se https://lagen.nu/1981:774#K8P8S1 ) kan ett samägt hus ”dras in”, dvs. det kan säljas i sin helhet för att hälften av köpepriset ska användas för att betala skulderna. Jag hoppas jag kunde ge svar på dina frågor! Med vänliga hälsningar
Jean LoRådgivare