Tjänstledighet

Hej! Jag är förskollärare och kommunalt anställd. Jag har beviljats tjänstledigt (enskild angelägenhet) från 1 jan till 30 juni. I mitten av februari blev jag inkallad till min chef och hon förklarade att hon tänker avbryta min tjänstledighet. Vi har ingen överenskommelse om detta. Kan hon göra detta? mvh /kristian

Lawline svarar

Tack för din fråga. Frågan regleras inte i lagen om anställningsskydd, LAS (1982:80), som i och för sig är tillämplig enligt 1 §. Troligen regleras den i det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Vilket kollektivavtal som gäller ska arbetsgivaren enligt 6 c § LAS ha informerat dig om. Till saken hör att de villkor som gäller enligt uppgörelsen mellan fackförbundet och arbetsgivaren, kollektivavtalet, i regel tillämpas även på de arbetstagare som inte är medlem i fackförbundet. Detta framgår ofta av kollektivavtalet. Jag tolkar dig så att det inte heller framgår av ditt anställningsavtal. Du är inte skyldig att göra eller tåla något du inte kommit överens med arbetsgivaren att göra, och som inte står i kollektivavtalet. Dock är det omöjligt att i dessa avtal reglera alla de förhållanden som kan tänkas uppkomma på en arbetsplats, och sedvanan på arbetsplatsen, det vill säga hur förskolan brukar göra med tjänstledighet, kan vara bindande för dig. För att få klarhet rekommenderar jag att du talar med arbetsplatsens fackförbund. Du kan även höra av dig till kommunen och fråga om den har berört frågan. Lagrum enligt lagen.nu
Lars BålmanRådgivare