Uppsägningstid

Hej! Jag studerar på gymnasiet och har sedan juni förra året jobbat extra som Croupier men har nu fått möjlighet till att börja jobba extra som konudktör på tågen. I mitt kontrakt som Croupier står en uppsägningstid på 2 mån vilket jag känner inte stämmer. Kontraktet är luddigt och det finns ingen säkerhet för mig som anställd att veta att jag får tillräckligt med jobb vilket är en av anledningarna till att jag inte kan jobba kvar. Vad jga undrar är om jag kan säga upp mig och gå dagen efter? Vad jag förstått finns ingen uppsägningstid som "extra" arbetare. I kontraktet lyder min anställning som sådan: "Anställningen är att betrakta som en anställning för viss tid s.k. extra anställning på prov som croupier vid behov. Anställd med oregelbunden arbetstid är anställd dag för dag." Detta säger inte mig något om hur jag är anställd eller vilka rättigheter jag har. Om jag måste genomföra en uppsägningstid på 2 mån kommer jag gå miste om mitt nya jobb. Om detta nu är "korrekt" får de avskeda mig men vilket jag betvivlar. Vad har jag för skyldigheter och vilka har de som arbetsgivare? Kontrkatet är enbart ensidigt och jag tvivlar dess trovärdighet. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej Gina! Den lagen som reglerar uppsägningstid är Lagen om anställningsskydd (LAS) se https://lagen.nu/1982:80. Enligt 11 § gäller för både arbetstagare och arbetsgivare en minsta uppsägningstid på en månad. Det finns vissa andra regler om det är arbetsgivaren som har sagt upp dig, men vill du själv säga upp dig är det 1 månad som gäller. LAS är tvingande till arbetstagarens fördel, vilket betyder att vad som än står i avtalet är det 1 månad uppsägningstid som gäller. Problemet i ditt fall är hur man ska tolka din anställning. 1 månads uppsägningstid gäller vid tillsvidareanställning, vilket regleras i 4 §. Är det en provanställning som avses har du ingen uppsägningstid, och kan avsluta din anställning när du vill, bara du meddelar arbetsgivaren. Är det en så kallad behovsanställning, som det verkar vara i detta fall, anser man att varje jobbtillfälle är en "ny" anställning. I dessa fall har man inte heller någon uppsägningstid. Det som kan vara ett problem är om ditt arbete är anslutet till kollektivavtal, och behovsanställningar regleras i detta. Då kan vissa andra regler gälla. Men om det är så att du har rätt att tacka nej till arbete så verkar det vara en behovsanställning. Har din arbetsplats inget kollektivavtal kan du då avsluta ditt arbete när du vill. Men det viktigaste att komma ihåg, om nu din anställning kan ses som en tillsvidareanställning, är att 1 månads uppsägningstid gäller oavsett om det står 2 månader i avtalet! Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare