Fördelning av kvarlåtenskapen

Hej! A) Jag undrar om två makar A och B har 1 miljon tillsammans varav 600 000 kr är A´s och 400 000 kr är B´s. Hur ärver B efter A´s död? och om B) Om 600 000 kr är enskild egendom? C) Om de har två gemensamma barn? Mvh Susanne

Lawline svarar

Hej Susanne, Jag har delat upp din fråga i delfrågor för att strukturera svaret. Jag har även utgått från att den avlida maken A inte har några barn som inte är gemensamma med B. Jag vill även tydliggöra att fördelningen sker i två steg. Först görs en sedvanlig bodelning mellan makarna enligt äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230), och sedan fördelas kvarlåtenskapen enligt ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) A) Ifall de två makarna äger miljonen tillsammans och ingen del av pengarna är enskild egendom. När ena maken dör ska en bodelning göras mellan makarna. Det innebär förenklat uttryckt att de två makarnas tillgångar minus skulder läggs ihop och delas på två. I ditt fall blir det således 600 000 + 400 000 = 1 000 000, och sen 1 000 000/ 2 = 500 000kr. var. Nu har emellertid ena maken avlidit medan makarna fortfarande var gifta, och då ska den efterlevande maken även få den avlidne makens del med fri förfoganderätt vid kvarlåtenskapsfördelningen. Den fria förfoganderätten innebär att den efterlevande maken får använda pengarna, men inte testamentera bort dem. Svaret på din fråga är således att B får hela miljonen. B) Ifall A:s 600 000kr är enskild egendom kommer summan inte vara med i bodelningen. Då är det istället enbart B:s 400 000 kr som delas. Resultatet av bodelningen kommer därmed bli 400 000 / 2 = 200 000kr var för makarna. Totalt kommer alltså B att ha 200 000kr och A 200 000 + 600 000 = 800 0000kr. Även här kommer den efterlevande maken B emellertid att få den avlidna maken As kvarlåtenskap i sin helhet med fri förfoganderätt. Trots att den avlidna maken har enskild egendom kommer alltså den efterlevande maken B att ärva hela miljonen. C) Ifall makarna har två gemensamma barn görs en bodelning precis som ovan, enligt fall A) eller B), beroende på ifall det fanns någon enskild egendom eller inte. Även fördelningen av kvarlåtenskapen görs på exakt samma sätt som i fallen ovan, dvs. att den kvarlevande maken får hela den avlidna makens kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. De gemensamma barnen kommer först efter den efterlevande makens död att få ut sitt arv efter den först avlidna maken. Annorlunda uttryckt kommer de gemensamma barnen således ärva båda sina föräldrar samtidigt, nämligen efter den efterlevande makens död. Resultatet blir alltså även här att den efterlevande maken B får hela miljonen vid den första avlidne makens död. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare