Övergång av allmän visstidsanställning

hejsan jag undrar om det vad jag hörde om det stämmer. jag hörde att man måste ha jobbat viss antal timmar under två års period för att man ska få fast anställning,stämmer det? i så fall hur många timmar man måste ha jobbat under de två aren. jag har ju vistidanställning,ingen timm eller vikariet eller säsong. tack i förhand för hjälpen

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Du syftar på 5 § i lagen om anställningsskydd (LAS). Där stadgas vad avtal om tidsbegränsad anställning får träffas för. Dessutom stadgas det att om arbetstagaren under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i mer än två år (eller som vikare i mer än två år) så övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Vid beräkning av perioden räknas tid i allmän visstidsanställning och vikariat var för sig. Du nämner att du har en visstidsanställning, vilket innebär att det är den anställningen som räknas. Det är även den tidsbegränsade anställning som pågår vid den aktuella tidpunkten som övergår till en tillsvidareanställning. Svaret på din fråga blir att för att din nuvarande anställning (visstidsanställning) ska övergå till en tillsvidareanställning så måste du under en femårsperiod ha arbetat i mer än två år hos din arbetsgivare för att du ska få en fast anställning. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare