FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/02/2012

Kan motpart vägra acceptera en fullmakt?

Hej! Jag är med i ett triangelbyte av lägenheter. De andra två parterna har fått godkännande från vardera fastighetsägare, förutom jag, pga att jag är utomlands, fast än jag har givit en nära vän fullmakt till detta. De kräver att jag måste ta första plan och komma för att vara närvarande under bytesproceduren (vid besikting och skriva på kontrakt). Fast än min vän har fullmakt av mig. Min fråga är, är det lagligt att inte acceptera en fullmakt och stoppa hela ärendet bara för att jag är utomlands? Tack på förskott!

Lawline svarar

Hej, Det finns ingen lagreglering angående att en part är tvingad att acceptera en person med fullmakt istället för personen som denne företräder. Således är det alltså inte olagligt att vägra acceptera fullmakten och kräva din personliga närvaro vid besiktningen och att du själv skriver under kontraktet. Lycka till! MVH
Anna NordlanderRådgivare