Rätt att häva köp av mobiltelefon?

Hej, Köpte i förra veckan en mobiltelefon som jag skulle vilja lämna tillbaka. Säljaren lurade medvetet mig under förhandlingarna för att få mig att köpa den. Har jag rätt att få pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej, Jag utgår i mitt svar från att du köpte telefonen i egenskap av privatperson av en näringsidkare vilket innebär att tillämplig lagstiftning blir konsumentköplagen (KkL). Enligt KkL ska en vara anses felaktig om den ej överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren lämnat i samband med köpet, detta oavsett om säljaren medvetet lämnat de felaktiga uppgifterna eller ej. För att fel i varan ska anses föreligga ska de felaktiga uppgifterna ej gå att jämställa med ett allmänt lovprisande av produkten, för vilket en försäljare ej ansvarar utan det presumeras att kunden själv kan se igen uttalanden i stil med ”världens bästa telefon” etc. De felaktigt lämnade uppgifterna ska även för juridiskt ansvar ha varit sådana att de påverkade ditt beslut att köpa telefonen. Uppfylls dessa förutsättningar är telefonen att anse som felaktig enligt KkL 19§. Kan man fastställa fel i varan enligt 19§ måste du för att kunna göra ansvar gällande gentemot säljaren börja med att reklamera i skälig tid (KkL 23§), annars brinner din rätt att utkräva ansvar inne. Den primära påföljden är avhjälpande eller omleverans vilket innebär att säljaren ska se till att du får en telefon som motsvarar den beskrivning som säljaren gav vid köptillfället. Även om du helst skulle vilja häva köpet och få pengarna tillbaka så har säljaren ändå rätt att välja att avhjälpa eller omleverera enligt KkL 26-27§§. Kan inte avhjälpande eller omleverans ske har du rätt att kräva prisavdrag eller häva köpet enligt KkL 28-29§§. För rätt till hävande av köpet krävs att felet har varit av väsentlig betydelse för dig, en bedömning som görs utifrån dina individuella förutsättningar. Alltså, om det genom de felaktiga uppgifterna föreligger ett fel av tillräcklig betydelse så har du om säljaren ej lyckas leverera en telefon som motsvarar den felaktiga beskrivningen rätt att häva köpet. Om så är fallet eller ej är dock mycket svårt för mig att avgöra mot bakgrund av din kortfattade beskrivning av vad som hände. Hoppas du får hjälp av mitt svar! MVH
Anna NordlanderRådgivare