FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt03/10/2006

Alkoholreklam

Vad gäller vid tv-reklam om alkohol? Att alkoholhalten måste vara högst klass I är uppenbart, men kan ett företag som tillverkar alkoholhaltiga drycker göra reklam för enbart själva företaget, eller sponsra ett program?

Lawline svarar

Hej! Motiverat av allmänna folkhälsoskäl gäller särskilda begränsningar i rätten att marknadsföra alkoholhaltiga drycker. Enligt alkohollagen får en näringsidkare som till konsumenter marknadsför drycker innehållande mer än 15 volymprocent alkohol inte använda kommersiella annonser i tidningar. Detta gäller dock inte ifråga om skrifter som tillhandahålls endast på försäljningsställen för sådana drycker (4 kap. 11 §). Inte heller får man vid marknadsföring av alkoholdrycker innehållande mer än 2,25 volymprocent alkohol använda kommersiella annonser i radio- eller TV-program (4 kap. 10 § och 1 kap. 3 §). I övrigt skall näringsidkare vid marknadsföring av alkohol till konsumenter iaktta särskild måttfullhet (4 kap. 8 §). Reklam som är påträngande eller uppsökande eller som uppmanar till bruk av alkohol får inte företas enligt gällande rätt. Till tolkning av kravet på måttfullhet vid marknadsföring av alkohol har konsumentverket utarbetat särskilda riktlinjer som har medfört att utrymmet för marknadsföring av alkohol i praktiken varit ytterst begränsad. Enligt riktlinjerna innebär kravet på särskild måttfullhet att annonsen som helhet skall präglas av stark återhållsamhet, relevans och saklighet. I det uppmärksammade Gourmetavgörandet (MD 2003:5) förklarade marknadsdomstolen att ett absolut förbud mot marknadsföring av alkoholhaltiga drycker i tidningar utgör handelshinder som strider mot EU:s principer om fri rörlighet för varor. I målet, som rörde en annons för whiskey i tidningen Gourmet, förklarade domstolen att en proportionalitetsbedömning skulle göras mellan det allmänna nationella målet att skydda folkhälsan och privata intressen. Domen föranledde en lagändring av det tidigare absoluta alkoholreklamförbudet till konsumenter i tidningar. Sedan 2003 omfattar det absoluta förbudet därför endast alkoholdrycker som innehåller mer än 15 procent alkohol. De stränga reglerna för marknadsföring av alkohol har länge lockat näringsidkare till kringgående av alkohollagen. Exempel på detta är när ett företag gör reklam för lättöl och därmed indirekt även marknadsför sin mellan- och starköl. Företag har också många gånger valt att exponera sitt varumärke genom att använda det för andra varuslag, såsom kläder och solglasögon. Fr.o.m. den 1 januari 2005 har reglerna för alkoholreklam skärpts. Marknadsföring för alkohol får idag inte rikta sig till barn och ungdomar under 25 år och möjligheten att göra indirekt reklam för drycker med högre alkoholhalt har minskat. Reklam för alkoholhaltiga lättdrycker, såsom lättöl, skall utformas på ett sådant sätt att den inte kan förväxlas med marknadsföring av starkare alkoholdryck. På samma sätt får reklam för dryck innehållande max 15 volymprocent alkohol inte utformas så att den kan uppfattas som reklam för en dryck med högre volymprocent (4 kap. 11b §). Enligt de nya reglerna ska det helhetsintryck som annonsens utformning och innehåll ger vid en flyktig betraktelse ligga till grund för bedömning av reklamen.
Rådgivare